![]() |
![]() | |
JO 49 SM 0701 | |
Prisindex och priser inom livsmedelsområdet
Års- och månadsstatistik - 2006:11 Price Indices and Prices in the Food Sector - Annual and Monthly Statistics - 2006:11 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
|
I korta drag Prisutveckling på produktionsmedelPriserna på jordbrukets produktionsmedel fortsätter att stiga och har, enligt PM-index, ökat med 3,3 % mellan november 2005 och november 2006. Mest har priserna ökat för posten ekonomibyggnader (7,7 %). Även index för underhåll av byggnader steg relativt mycket (6,7 %). Växtskydds- och bekämpningsmedel var den enda post som sjönk mellan november 2005 och november 2006. Diagram 1. Utvecklingen av PM-index åren 2003-2006
(2000 = 100). Utveckling av avräkningspriserAvräkningspriserna på jordbruksprodukter ökade enligt
A-index med i genomsnitt 7,7 % mellan november 2005 och november 2006. Den
främsta orsaken till den stora ökningen är att spannmålspriserna och priserna
på matpotatis stigit med 35,7 % respektive 81,0 %. För sockerbetor
sjönk priserna med 28,7 % jämfört
med november föregående år, vilket är en effekt av den sockerreform som
genomförs. Priserna på vegetabilieprodukter ökade i genomsnitt med 16,2 %, medan priserna på animalieprodukter ökade med 2,3 % under perioden. Avräkningspriserna ökar generellt. För några poster är dock priserna lägre än i november 2005, för socker, svin, mjölk och vissa andra mindre poster. Diagram 2. Utvecklingen av A-index åren 2003-2006
(2000 = 100). PPI-J ökade med 1,1 % mellan november 2005 och november 2006. Matpotatis (70,4 %) samt ägg (12,8 %) svarade för den största ökningen, medan den produkt som sjönk mest var mjöl, gryn och hårt bröd (2,1 %). För övriga produkter var förändringarna små under perioden. KPI-J ökade med 1,3 % mellan november 2005 och november 2006. I allmänhet var variationerna i prisförändringar mellan enskilda produkter låga. Priserna på matpotatis och nötkött har dock ökat med 20,0 % respektive 5,1 %. Den allmänna utvecklingen av konsumentpriserna under samma period, mätt med KPI, har stigit med 1,7 %. |