![]() |
![]() | |
JO 49 SM 0703 | |
Prisindex och priser inom livsmedelsområdet
Års- och månadsstatistik - 2007:1 Price Indices and Prices in the Food Sector - Annual and Monthly Statistics - 2007:1 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
|
I korta dragPrisutveckling på produktionsmedelPriserna på jordbrukets produktionsmedel fortsätter att stiga och har, enligt PM-index, ökat med 4,2 % mellan januari 2006 och januari 2007. Mest har priserna ökat för posten djurfoder (12,7 %). Även index för underhåll av byggnader steg relativt mycket (8,1 %). Växtskydds- och bekämpningsmedel var den enda post som sjönk (8,5 %) mellan januari 2006 och januari 2007. Diagram 1. Utvecklingen av PM-index åren 2004-2007
(2000 = 100). Utveckling av avräkningspriserAvräkningspriserna på jordbruksprodukter ökade enligt
A-index med i genomsnitt 6,9 % mellan januari 2006 och januari 2007. Den
främsta orsaken till den stora ökningen är att spannmålspriserna och priserna
på matpotatis stigit med 34,4 % respektive 85,6 %. För sockerbetor
sjönk priserna med 28,7 % jämfört med januari föregående år, vilket är en
effekt av den sockerreform som genomförs. Priserna på vegetabilieprodukter ökade i genomsnitt med 16,8 %, medan priserna på animalieprodukter ökade med 0,5 % under perioden. Avräkningspriserna ökar generellt, för några poster är dock priserna lägre än i januari 2006, framför allt för socker, svin och mjölk men även vissa andra mindre poster. Diagram 2. Utvecklingen av A-index åren 2004-2007
(2000 = 100). PPI-J ökade med 1,3 % mellan januari 2006 och januari 2007. Matpotatis (85,8 %) samt ägg (5,4 %) svarade för den största ökningen, medan de produkter som sjönk mest var nötkött (1,9 %) och fjäderfäkött (3,3 %). För övriga produkter var förändringarna små under perioden. KPI-J ökade med 1,5 % mellan januari 2006 och januari 2007. I allmänhet var variationerna i prisförändringar mellan enskilda produkter låga. Priserna på matpotatis och nötkött har dock ökat med 25,4 % respektive 5,1 %. Den allmänna utvecklingen av konsumentpriserna under samma period, mätt med KPI, har stigit med 1,9 %. |