![]() |
![]() | |
JO 49 SM 0802 | |
Prisindex och priser inom livsmedelsområdet
Års- och månadsstatistik - 2007:12 Price Indices and Prices in the Food Sector - Annual and Monthly Statistics - 2007:12 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
|
I korta dragPrisutveckling på jordbrukets produktionsmedelPriserna på jordbrukets produktionsmedel steg enligt PM-index med i genomsnitt 14,0 % mellan december 2006 och december 2007. Priserna för Gödnings- och jordförbättringsmedel har ökat mest (39,4 %). Även priserna för Djurfoder (35,8 %) samt Utsäde (19,0 %) steg kraftigt under perioden. Figur A. Utvecklingen av PM-index åren 2004-2007 (2000 = 100) På årsbasis steg priserna på jordbrukets produktionsmedel
med i genomsnitt Utveckling av avräkningspriserAvräkningspriserna på jordbruksprodukter ökade enligt
A-index med i genomsnitt 16,0 % mellan december 2006 och december 2007.
Den stora ökningen beror bl.a. på att spannmålspriserna stigit med hela
59,3 % och att mjölkpriset stigit med 32,7 %. Priserna på vegetabilieprodukter ökade i genomsnitt med 16,1 %, och priserna på animalieprodukter ökade med 15,9 % under perioden. På animaliesidan har förutom priset på Mjölk, även priserna på Ägg stigit relativt mycket, medan priserna på Storboskap och Andra animaliska produkter har sjunkit. Figur B. Utvecklingen av A-index åren 2004-2007 (2000
= 100) På årsbasis steg avräkningspriserna på jordbruksprodukter preliminärt med i genomsnitt 12,3 % mellan åren 2006 och 2007 enligt A-index. Ökningen beror i huvudsak på höjda avräkningspriser för Spannmål, Matpotatis och Mjölk. Prisutveckling i senare ledPPI-J ökade med 11,3 % mellan december 2006 och december 2007. Mjöl, gryn och hårt bröd (17,6 %) samt Ost (18,7 %) svarade för de största prisökningarna, medan Nötkött (-2,3 %) var den enda produkten för vilken priset sjönk. KPI-J ökade med 5,4 % mellan december 2006 och december 2007. Priserna på Mjukt bröd har ökat med 9,7 och priserna på Ost har ökat med 10,4 %. Den allmänna utvecklingen av konsumentpriserna under samma period, mätt med KPI, har stigit med 3,5 %. |